FAQ - ofte stilte spørsmål

Hvor lang leveringstid har dere?

Dette varierer i stor grad etter hvilke produkter/tjenester det er snakk om. Vi oppgir forventet leveringstid i våre pristilbud.

I nettbutikken står leveringstiden spesifisert på hvert produkt.

Hvor sendes varene fra?

Vi sender fra – og trykker det meste – i våre lokaler i Eidsvoll. Noen produkter trykkes hos våre underleverandører i inn- og utland.

Hvilke betalingsmuligheter har dere?

Vi tilbyr faktura for bedriftskunder og Vipps eller kort betaling for privatpersoner.

I nettbutikken for bedrifter tilbyr vi Klarna Bedrift, faktura og Vipps.

I nettbutikken for privatpersoner tilbyr vi Klarna.

Kan jeg be om et pristilbud?

Selvfølgelig! Vi foretrekker at det sendes prisforespørsler gjennom våre skjemaer, slik at vi får all den informasjonen vi trenger for å kunne gi deg et godt tilbud.

Må jeg registrere meg i nettbutikken/e for å handle?

Du kan også legge inn bestilling pr e-post til infp@reklame-huset.no, men mange produkter er rimeligere i nettbutikken enn ved manuell bestilling.

Må jeg ha org.nr for å kunne handle hos dere?

Neida. Du kan handle i begge våre nettbutikker og direkte hos oss som privatperson. I nettbutikkene kan du betale med Klarna, og ved bestilling på e-post sender vi betalingsoppfordring på Vipps.

Kan jeg handle hos dere som privatperson?

Vi anbefaler vår nettbutikk Printhub.no for privatpersoner, men for produkter som ikke er tilgjengelig på Printhub er det mulig for privatpersoner å handle på Reklamehandel. Eller du kan sende oss en e-post til info@reklame-huset.no.

I nettbutikkene kan du betale med Klarna, og ved bestilling på e-post sender vi betalingsoppfordring på Vipps.

Hvordan registrerer jeg en kundekonto?

Det kan du gjøre enten på  denne siden hos Reklamehandel.no eller denne siden på Printhub.no.

Hvor finner jeg personvernreglene?

De finner du «her».

Hvor finner jeg salgsbetingelsene?

Salgsbetingelser for tjenester på Reklame-Huset.no finner du her.

Salgsbetingelser for nettbutikken/Reklamehandel.no finner du «her».

Salgsbetingelser for nettbutikken/Reklamehandel.no finner du «her».

Hvor lenge beholder dere filene jeg laster opp/sender?

Vi sletter filvedlegg fortløpende fra vårt butikksystem/nettsystem, dette i henhold til GDPR (personvern).

Trykksaker lagrer vi på vår sikre server, slik at vi har denne neste gang du bestiller fra oss. Dersom du vil at denne skal slettes fra vårt system, ta kontakt med oss.

Jeg ønsker å slette personopplysninger dere har om meg.

Det gjør du ved å sende oss en epost, slik at vi kan slette brukerkontoen din og tilhørende data.

MERK: Dette gjelder ikke opplysninger vi er pålagt å lagre av lovpålagte hensyn.

Hvordan finner jeg et produkt i nettbutikkene?

Du kan benytte produktkategoriene eller søk-funksjonene på Reklamehandel.no og Printhub.no.

Dersom du ikke finner det du trenger, kan du også sende oss en prisforespørsel. Vi har et meget bredt utvalg og kan skaffe til veie det meste!

Kan jeg be om et pristilbud?

Selvfølgelig! Vi foretrekker at det sendes prisforespørsler gjennom våre skjemaer, slik at vi får all den informasjonen vi trenger for å kunne gi deg et godt tilbud.

Hva menes med trykk med 1, 2, 3 eller 4 farger?

Med dette menes hvor mange farger som er i designet som skal trykkes.

1 farge betyr at det er kun én farge i designet ditt.

4 farger eller fullfarget betyr at designet har 4 (eller flere) farger, f.eks. bilder og fargerike design.

I digitaltrykk har antall farger ingen betydning. Innenfor andre trykkformer kreves det klisjé (trykkplate) pr farge.

Hva er digitaltrykk?

Digitaltrykk er en metode som minner litt om en blekkskriver og er oftest brukt ved motiver med mange farger eller flytende fargeoverganger. Dette benyttes til det meste av trykksaker i mindre opplag.

Hva er gravering / lasergravering?

Gravering betyr at motivet risses inn i overflaten ved hjelp av en diamantnål, og er oftest brukt på harde overflater som glass og metall.

Lasergravering er bruken av laser for å gravere et motiv på en gjenstand. De fleste overflater kan lasergraveres men ikke alle gir like godt resultat. Treverk, metall og visse typer plast lar seg godt lasergravere. Noen produkter har spesielt emaljert overflate beregnet på lasergravering, noe som gir et godt synlig resultat ofte.

Hva er transfertrykk?

Transfertrykk er når motivet blir overført ved silketrykk eller digitaltrykk til et silikonbasert papir, som senere blir overført til et produkt i en varmepresse. Metoden er ofte brukt på tekstiler, spesielt der motivet inneholder mange farger. Resultatet gir en glatt gummiaktig overflate.

Transfertrykk er godt egnet til trykk med mye detaljer og farger, og man kan lage spennende design. Pris avhenger av størrelse, antall farger og antall trykk.

Transfertrykk sikrer høy kvalitet på trykket, samtidig som tekstilet bevares. Transfertrykket fra Reklame-Huset tåler vask etter vask, og også stryking uten at trykket smelter/forsvinner.

Hva er silketrykk?

Silketrykk er en trykkemetode der trykkfargen blir overført til underlaget gjennom en stram, finmasket duk der motivet er avtegnet som en sjablong med åpne og tette partier. Denne duken kalles en trykkramme eller klisjé. Trykkingen foregår i flere omganger ettersom hver enkelt trykkfarge i et motiv krever en egen klisjé.

Silketrykk er et plantrykk og kan kun brukes på flate gjenstander og enkle tekstiler. Silketrykk egner seg også til det meste av glass, keramikk metall og tekstil i tillegg til papir.

Hva er tampotrykk?

Tampotrykk benyttes på harde produkter og foregår ved hjelp av en silikonpute som henter farger fra en klisjé, der motivet er brent inn. Dette gir et pent, nøyaktig og holdbart resultat. Metoden er spesielt egnet runde produkter som f.eks termoser og krus der andre trykkemetoder vil gi dårligere resultat.

Hva er oppstart/klisjé?

Klisjé er en trykkplate, altså et fysisk stempel som brukes til å trykke ditt design på produktene. Klisjéer kan brukes mange ganger, og om du bestiller samme design på nytt senere vil du vanligvis betale kun en mindre opptrykksavgift.

Det kreves en klisjé for hver farge av hvert design. Om designet ditt f.eks. har tre farger, må det lages tre klisjéer.

Dersom du ønsker å endre designet ditt (farger, størrelse eller andre endringer), må det lages ny klisjé/er. Det kan derfor ikke benyttes samme klisjé på forskjellige design.

Må jeg betale ny klisjé for samme design i annen størrelse?

Den minste forskjell i trykkstørrelse krever ny klisjé. Det samme gjelder endring av farger.

Hvilket format skal logoer/design sendes i?

Originaler for trykking bør helst sendes i et vektorisert filformat som pdf, ai eller eps.

Lavoppløselige filformat som jpg, gif og png aksepteres ikke som trykkfiler. Ta gjerne kontakt med oss for pris på vektorisering av ditt design.

Hva mener dere med vektorisert fil?

Vektorgrafikk er bilder/tegninger bygget opp av matematisk beskrevne geometriske former. Fordelen med vektorgrafikk ved trykking er at motivet kan skaleres(forstørres/forminskes) uten noen forringelse av kvaliteten. Arbeidet med å gjøre om et motiv til vektorgrafikk kalles gjerne vektorisering.

Originaler for trykking bør sendes i et vektorisert filformat som pdf, ai eller eps.

Lavoppløselige filformat som jpg, gif og png aksepteres ikke som trykkfiler. Ta gjerne kontakt med oss for pris på vektorisering av ditt design.

Hva menes med en korrektur?

Med korrektur mener vi at vi sender deg en fil med oppsettet av ordren din, som du må godkjenne før vi setter i gang med trykkingen.

Korrekturen er kundens garanti for at påtrykk blir slik en har tenkt. Ingen produksjon blir satt i gang før korrekturen har blitt godkjent av kunden.

Hva blir prisen på min ordre inkludert mva?

Alle våre priser er oppgitt eksludert merverdiavgift. Alle kostnader knyttet til kjøpet, varer, merverdiavgift og eventuelt gebyr og frakt, vil fremkomme i kassen før man utfører selve betalingen.

Merverdiavgift er på 25%

Hvordan er prisene oppgitt?

Våre priser er oppgitt eks mva/frakt og det står spesifisert i pristilbudene våre hva prisen inkludrerer.

Prisene er ofte oppgitt ved bestemte antall, ettersom høyere volum ofte gir noe lavere pris ved at kostnader blir fordelt over et større antall.

Priser på Reklamehandel.no er oppgitt eks mva. Totalpris inkl mva fremkommer i kassen og frakt kalkuleres når vi prosesserer din ordre. På Printhub.no er alle priser oppgitt mva og det er fastpris på frakt.

Hva er betalingsfrisen på fakturaer?

Standard betalingsfrist på fakturaer er 10 dager.

Kan jeg komme innom dere å bestille varer?

Ja, men vi foretrekker at bestillinger legges inn i våre nettbutikker. Dette går langt raskere både for din egen del og for vår del, og det frigjør tid for oss som vi kan bruke i produksjonen.

Dersom du ikke finner produktet/ene du ønsker å bestille, send oss gjerne en epost eller ta turen innom.

Jeg finner ikke produktet jeg ønsker å bestille i nettbutikkene.

Benytt vår søkefunksjon eller kategoriene i nettbutikken.

Vi har et meget bredt utvalg av tjenester og produkter, og kan skaffe til veie det meste. Send oss gjerne en prisforespørsel om du ikke finner det du ser etter i nettbutikken vår.

Hvor lang leveringstid har dere?

Det varierer i stor grad fra produkt til produkt. Forventet leveringstid oppgis i våre pristilbud.

Leveringstiden på produkter på Reklamehandel.no og Printhub.no står oppført på hvert produkt.

Ekspresslevering er mulig mot pristillegg.

Hva skjer når jeg har bestilt?

Så snart du har godtatt et pristilbud eller din ordre er registrert i våre nettbutikker, vil du motta en bekreftelse. Dersom du ikke mottar denne, sjekk spam-mappen din.

Du vil også høre fra oss når ordren din er behandlet og sendt, samt om det skulle oppstå utfordringer underveis som evt forsinker leveransen.

Kan jeg annulere eller forandre bestillingen min?

Da må du ta kontakt med oss umiddelbart etter at bestillingen er utført/pristilbud godkjent. Husk å oppgi ordrenummer!

Dersom din ordre allerede er satt i produksjon kan vi dessverre ikke annullere bestillingen.

Har dere kvantumsrabatt?

Dette varierer fra produkt til produkt. Rabatten står gjerne spesifisert på produktsidene i nettbutikkene eller i pristilbudene.

Jeg mangler design, kan jeg få et pristilbud på dette?

Hvorfor kan jeg ikke lage eget design i nettbutikken?

Vi jobber med å få på plass en løsning som gjør det mulig å lage egne design på produktsidene. Enn så lenge forutsetter våre priser at du laster opp design som filvedlegg med bestillingen.

Du kan også ta kontakt med oss for pristilbud på design.

Designer dere logoer også?

Hvilke trykkmetoder benyttes?

Dette varierer fra produkt til produkt.

På tekstiltrykk benytter vi transfertrykk eller bildeoverføring (små kvanta).

Hvor blir produktene trykket/produsert?

Det aller meste trykkes og produseres i våre egne lokaler på Råholt, Eidsvoll.

Noe bestiller vi fra våre leverandører. I noen tilfeller sendes produktene direkte til deg fra leverandør.

Kan jeg forvente ekstra fraktkostnader eller toll?

Fraktkostnader er basert på Posten/Brings egne satser.

De aller fleste produktene våre produseres og sendes fra våre egne lokaler i Eidsvoll, og du vil derfor ikke oppleve ekstra kostnader i forbindelse med toll eller frakt/retur utenlands. I noen tilfeller vil ordrer sendes direkte til deg fra våre leverandører, og da er denne frakten inkludert i prisen du har fått.

Kan jeg velge delbetaling?

Klarna for bedrifter i nettbutikken gir ikke mulighet for delbetaling, og vi tilbyr heller ikke delbetaling på faktura.

Som privatperson kan du velge delbetaling gjennom Klarna (gjelder kun privatpersoner).

Hvilke betalingsmuligheter har dere?

Vi tilbyr faktura eller kortbetaling for bedrifter, og Vipps eller kortbetaling for privatkunder.

Reklamehandel.no tilbyr vi Klarna for bedrifter (kortbetaling eller faktura) for ordrer under kr 20.000,- og faktura for ordrer over kr 20.000,-

På Printhub.no tilbyr vi Klarna for privatpersoner (kortbetaling, faktura eller delbetaling).

Jeg finner ikke betalingsmulighet for Vipps eller faktura over kr 20.000 i nettbutikken..

Dersom du ikke ser betalingsmulighet for Vipps eller faktura, må du trykke på knappen «Velg annen betalingsmetode». Flere alternativer vil da komme opp.

Velg en annen betalingsmetode

Jeg vil betale med Klarna, men har ikke organisasjonsnummer.

Vi tilbyr kun Klarna for bedrifter på Reklamehandel.no. Som privatperson må du velge Vipps som betalingsmetode eller foreta kjøpet på vår nettbutikk for privatpersoner: Printhub.no.

Hvor lang tid tar det å sende min ordre?

Vi sender ordren din så snart den er ferdig produsert.

Postgang baserer seg på hvilket leveringsalternativ du velger i nettbutikkene eller hva vi blir enige om.

Hva koster frakten?

Fraktkostnader er basert på Posten/Brings egne satser.

Vi beregner frakt etter at du har lagt inn din bestilling. Dette gjør vi fordi vi har et såpass bredt vareutvalg i vekt og størrelse, og at vi alltid ønsker å gi deg den rimeligste fraktmetoden.

Dersom du ønsker å få din ordre tilsendt, velger du «Ønsker pris på frakt» i kassen, og vi vil sende deg pris på frakt pr epost. I denne eposten vil du finne en direkte link til kassen i nettbutikken, slik at du kan betale for ordren og frakten samlet.

Kan jeg hente ordren min hos dere?

Selvsagt! Dette avtales når du godtar et pristilbud eller du kan velge «Lokal henting» som fraktalternativ når du kommer til kassen i nettbutikkene. Vi sender deg epost eller sms når din ordre er klar for henting.

Varene hentes hos Reklame-Huset i Kjerkevegen 16 på Råholt, mandag til fredag mellom 08:00 og 16:00. Skulle det ikke passe for deg å hente innenfor våre åpningstider, ta gjerne kontakt med oss.

Når vet jeg at ordren min er klar for henting?

Vi gir deg beskjed pr epost eller sms så snart ordren din er klar.

Kan jeg komme innom dere å bestille varer?

Vi foretrekker at bestillinger legges inn i vår nettbutikk. Dette går langt raskere både for din egen del og for vår del; når vi får mer tid til å jobbe i produksjon, betyr dette raskere levering både for deg og våre andre kunder.

Dersom du ikke finner produktet/ene du ønsker å bestille i vår nettbutikk, send oss gjerne en epost eller ta turen innom.

Kan jeg be om et pristilbud?

Selvfølgelig! Vennligst benytt dette skjermaet.

Hva er transfertrykk?

Transfertrykk trykkes speilvendt på et transferpapir, og trykkes deretter inn i en tekstil i en varmepresse. Denne trykkmetoden er godt egnet til trykk med mye detaljer og farger, er svært slitesterkt og man kan lage spennende design. Du kan lese mer om transfertrykk her.

Hvor holdbart er tekstiltrykket?

Våre transfertrykk er svært slitesterkt og tåler vask etter vask. De kan brukes både på vanlige klær og arbeidsklær.

Hvordan vedlikeholder jeg tekstiltrykket?

Våre transfertrykk er svært slitesterkt og tåler vask etter vask.

Trykkene tåler maskinvask opptil 60 grader. De bør ikke vaskes før etter 36 timer etter trykking.

Trykket tåler lett stryking, men jernet må ikke holdes i ro på merket. Ved stryking ved høy temperatur må merket beskyttes med et klede.

Hvordan bestiller jeg klær med trykk?

Vi har et stort utvalg av alle typer tekstiler og tilbehør. Noe er tilgjengelig her i nettbutikken, og et enda større utvalg finner du i katalogene her.

  1. Legg først ønsket tekstiltrykk i handlekurven eller send oss en prisforespørsel
  2. Legg deretter klærne du ønsker i handlekurven og fullfør bestillingen. Dersom klærne du ønsker er kun i katalog, kan du sende oss en prisforespørsel.

Hvilke størrelse bør jeg velge på trykket?

På tekstiltrykk standard definerer du selv størrelsen i nettbutikken.

På tekstiltrykk refleks, tekstiltrykk med brodert effekt og tekstiltrykk fritidsklær har vi satt opp 6 standardstørrelser. Du kan selv velge størrelse innenfor disse standardene.

Brystlogo: vi anbefaler 10 cm bredde
Forran / midt på brystet: vi anbefaler bredde 20-25 cm
Rygg: vi anbefaler bredde 20-30 cm
Stående/tversover: vi anbefaler høyde 40 cm

Hvorfor kan jeg ikke velge andre størrelser?

På tekstiltrykk standard definerer du selv størrelsen i nettbutikken.

Størrelsene på tekstiltrykk refleks, brodert effekt og på fritidsklær gjelder opptil målet som er satt. Ønsker du f.eks tekstiltrykk refleks på 70×70 mm, velger du 100×100 m og skriver inn ønsket størrelse i feltet «Spesifikasjoner på trykket». Prisen blir den samme.

Er det mulig å bestille færre enn 10 tekstiltrykk?

Våre minstepris gjelder for minimum 10 stk trykk. Ønsker du ikke å bruke alle trykkene på én gang, kan vi oppbevare disse hos oss til neste gang du trenger tekstiler.

Hvilken type fil kan jeg laste opp til tekstiltrykk?

Prisene i nettbutikken forutsetter at du laster opp ferdig trykkfil eller at du har bestilt samme design hos oss før.

Dersom du skal laste opp trykkfil må denne må være vektorisert pdf, ai, tif, tiff eller eps.

MERK: Lavoppløselige filer som png, jpg etc godkjennes ikke, da tilkommer kostnader til digitalisering av filen. Det holder ikke å vektorisere en lavoppløselig fil, da trykket fortsatt vil bli kornete og uklart.

Har du ikke trykkfil så velger du «Ønsker pris på design» under feltet «Fil/design«. Vi vil da sende deg et pristilbud på design pr epost, og du vil ikke bli fakturert/trekt for bestillingen før du eventuelt har godkjent tilbudet. Dersom du velger å ikke godta pristilbudet, kansellerer vi både ordren og betalingen din.

Jeg er usikker på hvor mange farger det er i trykket mitt.

Hvordan beregne farger i trykket:

 

Eksempler på antall farger i transfertrykk

Husk at svart og hvit også teller som farger (hvite partier i eksemplene over er transparente).

Graderte farger blir 4 farger.

Er du usikker på hvor mange farger det er i trykket ditt, kan du sende oss en bildefil og vi hjelper deg.

Kan jeg bestille trykk på egne klær?

Vi kan også trykke på dine/deres egne klær mot et ekstra pristillegg. Ta kontakt med oss for pris.

Hvor lang leveringstid har dere på tekstiler?

Leveringstid på tekstiler uten trykk er 3-7 dager pluss postgang.

Leveringstid på tekstiler med trykk er ca 14 dager pluss postgang. Du kan også velge Ekspress 7-10 dager og Ekspress 4-6 dager.

Ordrer kan også hentes i våre lokaler på Råholt.

Hvorfor kan jeg ikke lage eget design i nettbutikken?

Vi jobber med å få på plass en løsning som gjør det mulig å lage egne design på produktsidene. Enn så lenge forutsetter våre priser at du laster opp design som filvedlegg med bestillingen.

Du kan også velge «Ønsker pris på design» når du bestiller tekstiltrykk, og vi vil sende deg et pristilbud pr epost. Du vil ikke bli fakturert/trekt for bestillingen før du eventuelt har godkjent tilbudet.

Jeg mangler design, kan jeg få et pristilbud på dette?

Selvsagt! Du kan benytte skjemaet vårt for pristilbud eller velge «Ønsker pris på design» under feltet «Fil/design«. Vi vil da sende deg et pristilbud på design pr epost, og du vil ikke bli fakturert/trekt for bestillingen før du eventuelt har godkjent tilbudet. Dersom du ikke godkjenner tilbudet vil vi kansellere ordren/betalingen din.

Det er vanskelig å gi et konkret pristilbud på generelt grunnlag. Pris på enkle design som ren tekst har en startpris på kr 350,- eks mva. For digitalisering eller design av logoer gjelder normal timepris hos våre grafiske designere.

Designer dere logoer også?

Det gjør vi. Bare velg «Ønsker pris på design» under feltet «Fil/design«. Vi vil da sende deg et pristilbud på design pr epost, og du vil ikke bli fakturert/trekt for bestillingen før du eventuelt har godkjent tilbudet. Dersom du ikke godkjenner tilbudet vil vi kansellere ordren/betalingen din.

Hvor blir produktene trykket/produsert?

Alle tekstiler trykkes i våre egne lokaler på Råholt, Eidsvoll.

Tekstiler bestiller vi fra våre leverandører. Du finner hele vårt store sortiment innen tekstiler på siden «kataloger«, og kan enkelt bestille klær fra disse ved å benytte kontaktskjemaet på samme side.

Jeg finner ikke produktet jeg ønsker å bestille.

Benytt vår søkefunksjon eller kategoriene i nettbutikken.

Dersom du ikke finner det du ser etter, kan du sende oss et pristilbud.

Du finner hele vårt store sortiment innen tekstiler på siden «kataloger«, og kan enkelt bestille klær fra disse ved å benytte kontaktskjemaet på samme side.

Er det mulig med rabatt på tekstiltrykk?

Ved at vi trykker Reklame-Husets logo på klærne (f.eks på ermet eller lignende) får du 50% rabatt på oppstartsavgift, 50% rabatt på montering og 18% på klær.

Be oss om pristilbud

Hvordan får jeg rabatt på klær og tekstiltrykk?

Dersom du bestiller tekstiltrykk + Reklame-Husets logo, får du 20% på trykk og 18% på klær.

Rabatten trekkes automatisk av når du legger i tekstiltrykk i handlekurven.

Rabatten på klær får du ved å legge inn rabattkoden «tekstil» i handlekurven eller kassa:

Eksempel på hvor du skriver inn rabattkode i kassen

Hvor finner jeg/legger inn rabattkoden på klær?

Rabatten på klær får du ved å legge inn rabattkoden «tekstil» i handlekurven eller kassa:

Eksempel på hvor du skriver inn rabattkode i kassen

Hvordan finner jeg riktig størrelse på tekstilene?

Det står oppført størrelsesguide på noen av tekstilproduktene. For de resterende gjelder normale størrelser.

Det er en feil på tekstilene jeg mottok. Hva gjør jeg?

Sende oss en epost og forklar feilen, så tar vi kontakt med deg.

Er det retur på klær med og uten trykk?

Vår nettbutikk er for bedrift-til-bedrift, og følger gjeldene lovverk.

Kjøper har selv ansvar for å sende oss korrekt trykkfil, og påse at denne er uten feil og mangler. Kjøper må påregne noe avvik i fargenyanser i forhold til foreviste fargeprøver på skjerm og utskrifter.

Det kan forekomme avvik i produkter som er håndproduserte.

Ved etterbestilling av klær fra samme leverandør, med samme produkt i samme farge, kan det oppstå forskjellig i fargenyanser. Dette er noe Reklame-Huset.no ikke rår over.

All reklamasjon skal meldes skriftlig senest 14 dager etter mottakelse av varene, ellers anses kunden for å ha akseptert varene. All retur skal være forhåndsavtalt, og skal returneres forsvarlig emballert med følgeseddel. Ved reklamasjon må det fremlegges prøver eller bilder av det reklamerte produktet.

Kunden må gi full tilgang til varene ved reklamasjon. Reklame-huset.no har alle rettigheter for å utføre kontroll på varene. Hvis det viser seg at kunden har forårsaket skaden/feilene på varene, vil ingen kompensasjon bli gitt.

Sende oss en epost og forklar feilen, så tar vi kontakt med deg.

KONTAKT OSS

    Du kan også sende en e-post direkt til: info@reklame-huset.no

    ORD OG UTTRYKK

    +/- 10% over/underlevering

    Pga innstillinger og vrak ved ny produksjon, leveres det +/- 10% av bestilt kvantum. Nøyaktig antall er derfor ikke alltid mulig.

    4-farger

    er et utrykk for å beskrive en trykkproduksjon med bruk av fire trykkfarger.

    A-Format

    er et standardisert papirformat. I A-format tar man utgangspunkt i formatet A0. A0 har størrelsen 841 x 1189 mm. Dette tilsvarer et areal på 1 m2.

    Man finner de andre formatene som A1, A2, A3, A4, A5 og A6 ved å halvere lengden på A0-formatet. Man finner A2 ved og halvere lengden på A1. Slik kan man altså fortsette nedover A-formatet. Alle formatstørrelsene i A-serien har samme forhold mellom høyde og bredde.

    Adobe PDF (Portable Document Format)

    Det er dette filformatet vi foretrekker å motta når du skal sende oss trykkfiler. PDF er standarden for pålitelig distribusjon og deling av elektroniske dokumenter, og blir brukt verden over. Adobe PDF er det mest brukte filformatet i grafisk produksjon, og er plattform-uavhengig. Det betyr at dokumentet vil vises likt uavhengig av operativsystem og programvare.

    Når du genererer fila kan du velge innstillingen «PDF/X-3:2002» eller «Press optimized», da får du en fil som er optimalisert for trykk. Husk også å sette «bleed» til minimum 3 mm.

    Avsmitting

    er fargeoverføring mellom trykkarkene i et opplag, som kan skyldes at trykkfargene ikke har fått tørke lenge nok slik at de smitter over på det arket som legges ovenpå.

    Dette kan forekomme ved store mørke fargeflater, og derfor krever disse lengre tørketid.

    B-format

    er konvoluttformat. Utgangspunktet for formatserien er B0 som er 1000 x 1414 mm. De videre formater får man ved å halvere lengden på det opprinnelige arket. Alle formatstørrelsene i serien har samme forhold mellom bredde og høyde.

    Beskjære

    betyr å renskjære trykksakene, en utvelgelse av det utsnittet av originalen som skal brukes.

    Bestrøket papir

    er papir belagt med ett eller flere lag med bestrykning, for å kunne gi papiret bestemte egenskaper. Det har som regel en glatt overflate.

    Bleed

    er en engelske betegnelsen på utfallende trykk.

    Utfallende trykk er 3 mm ekstra utover netto format på elementer som skal gå helt ut i kanten av trykksaken. Dette gjøres fordi trykksakene beskjæres etter trykking, og at det da kan forekomme små avvik langs kanten.

    Blåkopi

    er kontaktkopi av filmontasjen, og brukes som sluttkorrektur av trykkformen før plater fremstilles.

    BMP

    (Bitmap Image File) er et filformat for lagring av digitale bilder, spesielt brukt i Microsoft Windows.

    Bottom infold

    kalles også automatbunn, og er når emballasjen har en limt selvlåsende bunn.

    Brettkant

    er en hylle i et display kan bestå av en brettekant i fronten av hyllen. Dette gir en kant, slik at varene ikke sklir ut av displayet.

    Brodering

    er særlig egnet til tykkere tekstiler som gensere, jakker, caps, fleece, håndklær og pledd. Man kan brodere rett på plagg eller på egne merker som festes til plagget.
    Metoden foregår ved at det lages et broderingskort utifra logofilen, som mates inn i broderingsmaskinen. Deretter tres maskinene opp med trådfargene som skal brukes med riktig fargekode, en ramme klemmes på produktet og logoen sys på (se video under).

    Brutto format

    Størrelsen på trykksaken inkludert utfall/bleed (3 mm).

    Brødskrift

    er den vanlige løpende teksten i en bok, trykt avis, i trykksaker eller på en webside, i motsetning til for eksempel overskrifter og bildetekster. Ingress (innledning) regnes heller ikke som del av brødteksten.

    Bulk

    er papirets tykkelse i forhold til dets vekt.

    C-format

    er en formatserien for konvolutter. Den tar utgangspunkt i C0 som er 917 x 1297 mm. De videre formater får man ved å halvere lengden på det opprinnelige arket.

    Alle formatstørrelsene i serien har samme forhold mellom bredde og høyde.

    CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black)

    CMYK står for cyan (blå), magenta, gul (yellow) og svart (blacK/Key-colour), og er de fire trykkfargene som samlet utgjør hele fargespekteret i 4-farget trykk. Blanding av disse fire fargene skaper en troverdig kopi av en original.

    Mengden av hver farge angis i prosentverdi mellom 0 og 100, for eksempel 40% magenta – hvor 0 er ingenting og 100 er heldekk.

    Coated liner

    er en hvit bestrøket ytter- og/eller innerliner

    Cutexbunn

    er en bunn som kan lukkes uten å tapes.

    Densitet

    er fargetetthet, svertningsgrad (eng. «density»).

    Digitaltrykk

    er en moderne produksjonsmetode som benytter blekkskriver-prinsippet, og kreves verken trykkplater/klisjé eller kjemikalier. Digitaltrykk er raskt og enkelt, og er kostnadseffektivt ved små opplag.

    DPI

    (Dots Per Inch) er mål for utskriftsoppløsning, brukes blant annet om printere, og betegner hvor mange punkter denne kan gjengi per tomme.

    Dummy

    er prøveeksemplar av en trykksak, som skal forespeile det ferdige produktets størrelse og volum, samt hovedtrekk av utforming og innhold.

    Dypetsing

    er fjerning av bakgrunn på et bilde eller liknende, slik at motivet fremheves.

    Falsing

    betyr bretting, altså hvordan arkene brettes for å få den ferdige trykksaken.

    Fargetemperatur

    er angivelse av den spektrale energifordelingen til lyset fra et ideelt svart legeme som har en bestemt temperatur. Temperaturen oppgis i kelvin. Fargetemperatur brukes for åkarakterisere den fargesammensetningen en lyskilde gir.

    Ferdiggjøring

    er de forskjellige prosessene som skal til for å ferdigstille en trykksak, f.eks. falsing, stifting, skjæring osv.

    Ferniss

    Transparent blank trykkfarge. Brukes som beskyttelse på tunge fargeflater hvor faren for avsmitting er stor.

    Fet/halvfet

    er betegnelse på bokstavtype med kraftigere linjer enn i normal (mager) stil (bold).

    Fiber

    er cellulose eller tremassefiber som papir er bygget opp av.

    Fiberretning

    Papir produseres i en papirmaskin, og den retningen papiret blir ført gjennom maskinen er den samme som fiberretningen. Det er avgjørende at fiberretningen følger ryggen på trykkssaken. Hvis ikke vil en brosjyre ”sprike» og føre seg dårlig når man blar i den. Ved feil fiberretning på trykksaker som limfreses, er faren stor for at arkene faller fra hverandre.

    Filformat

    viser til flere dataformater som inneholder et bilde. Bilder er enten representert med rastergrafikk (digitalt) eller vektorgrafikk (trykk).

    Originaler for trykking bør helst sendes i et vektorisert filformat som f.eks. PDF, EPS eller AI. Bildefiler for digitalltrykk/fullfargetrykk kan sendes som JPG, TIF, BMP, GIF og PNG, men bør helst være PDF.

    Filoverføring

    er overføring av trykkfiler.

    Finpapir

    er bestrøket papir laget av i hovedsak kjemisk masse, som egner seg godt til skrive- og trykkformål.

    Folder

    er en trykksak som falses (brettes) parallelt, med mer enn en fals.Font
    er skrifttyper, altså det fysiske utseendet til et sett av bokstaver og tegn.
    Det finnes flere ulike skrifttyper, og flere ulike stilgrupper som omfavner disse. De enkelte skrifttyper kjennetegnes ved at de har lik stil på de enkelte tegnene i tegnsettet.

    Fullfargetrykk

    et trykk som har 4 eller flere farger.

    Forløpning

    er en jevn, gradvis overgang mellom to farger. Også kjent som gradient.

    For- og baksats

    er arket som holder permen fast i selve bokblokka, arket limes fast i både permen og boka. For- og baksatsen kan ha trykk, være hvitt eller farget.

    Formering

    er at omslaget på et hefte eller en bok stikker ut over materien på to eller tre kanter.

    Forsats

    er det dobbelte dekkbladet av papir som man dekker permens innside med, mens den andre delen ligger over eller under materien og dekker denne.

    Fotomontasje

    er bruk av motiver fra forskjellige fotografier for fremstilling av et nytt bilde, som inneholder disse motivene.

    GIF

    (Graphics Interchange Formater) er et bildeformat som brukes for å lagre bilder. Formatet bruker en palett med opptil 256 forskjellige farger fra 24-bit RGB-fargerommet.Et GIF-bilde bruker tapsfri komprimering slik at filstørrelsen til et bilde kan reduseres uten å endre den visuelle kvaliteten, så lenge bildet kan vises med maksimalt 256 farger. Denne begrensningen gjør GIF-formatet upassende for fargefotografier (som sees stort sett i JPEG-formatet) og andre bilder med kontinuerlige farger.

    Glansfarger

    er trykkfarger som får en hard og glinsende overflate ved tørking. Inneholder forholdsvis mye lakk og ferniss.

    Gradient

    Se forløpning.

    Grafisk design

    er utforming og formidling gjennom bilder og tekst. Vi har egne grafiske designere som kan hjelpe til med å frem riktig budskap til produktet.

    Gramvekt

    Papirets, kartongens eller materialets vekt pr. kvadratmeter.

    Gravering

    betyr at motivet risses inn i overflaten ved hjelp av en diamantnål og er oftest brukt på harde overflater som glass og metall.

    Gripetak

    er den delen av trykkarket hvor griperne i trykkmaskinen tar tak i trykkarket og fører det gjennom maskinen. Denne delen av arket kan det derfor ikke trykkes på.

    Grunnfarger

    er primærfarger ved fargeblanding. Ved additiv fargeblanding kombineres rød, grønn og blå (digital). I substraktiv fargeblanding kombineres cyan, magenta og gul (trykk).

    Heading

    er hode, tittel eller overskrift.

    Hefteomslag

    er kartongomslag for bøker.

    Hefting

    er sying med tråd ved innbinding av bøker.

    Høylys

    er de lyseste partier i et fotografi eller en illustrasjon.

    Illustrasjon

    er tegning eller fotografi, oftest av informativ art.

    Innrykking

    er innrykking av satsen fra venstre, for nytt avsnitt.

    Interfoliering

    er å forsyne en bok med blanke blad mellom hvert trykt blad, oftest for bruk av notater.

    Jpg /jpeg

    er et elektronisk bildefilformat. Bildeformatet bruker en komprimeringsmetode på hovedbildefilen (RAW-filen) som gjør bildefilen mindre (ant. bytes). Ved komprimering vil bildet få en del kvalitetstap, men filen blir såpass mye mindre at den egner seg for lagring av digitale fotografier og til bruk på Internett.
    Formatet egner seg ikke for trykking.

    Kalibrere

    er å justering av et instrument til et på forhånd definert utgangspunkt, for at instrumentet skal gjengi riktige verdier.

    Karbonpapir

    er papir som på den ene siden er belagt med et kopierende sjikt.

    Kartong

    er et stivt papir som er sammensatt av flere lag av forskjellige kvaliteter som tremasse, cellulose, makulatur o.l. Det finnes ingen faste grenser mellom papir og kartong, men oftest ligger kartongkvaliteter på 250-300 g/m2.

    Korrektur

    betyr å kontrollese en tekst/bilde/illustrasjon underveis i prosessen fra satsklar til trykklar. Dette kan f.eks være en uttegning/illustrasjon som viser hvordan logo/trykk er plassert på produktet, for å vise hvordan den ferdige produksjonen er tenkt å se ut. Korrekturen er kundens garanti for at påtrykk blir slik én har tenkt. Ingen produksjon blir satt i gang før korrekturen har blitt godkjent av kunden.

    Kursiv

    er en hellende skriftform.

    Laminering

    er å forbinde flere lag av materiale. Lagene av materiale som forbindes i et laminat kan være av forskjellig type. Ett eksempel er å legge en plastfilm på begge sider av en glassplate.En effekt av laminering er styrke som normalt ikke ville vært til stede. Dette kan brukes til for eksempel avstivning og beskyttelse av papir.

    Laserende farge

    er farger som er gjennomskinnelige, i motsetning til dekkende farge.

    Lasergravering

    er bruken av laser for å gravere et motiv på en gjenstand. De fleste overflater kan lasergraveres, men ikke alle gir like godt resultat. Treverk, metall og visse typer plast lar seg godt lasergravere. Noen produkter har spesielt emaljert overflate beregnet på lasergravering, noe som gir et godt synlig resultat ofte.

    Layout

    er anvisning for utformingen av en trykksak, f.eks. plassering av elementene i en annonse eller liknende.

    Limfresing

    er en innbindingsmetode hvor ryggen limes.

    Mellomlegg

    er innlegging av rene ark mellom de trykte, ofte nødvendig for finere trykkarbeider hvor det er fare for avsmitting.

    Minuskler

    er små bokstaver.

    Mispasning

    betyr at trykkfargene på papiret ikke er i riktig posisjon i forhold til hverandre.

    Nedrykking

    er en begynnelsesside hvor selve tekstlinjen begynner litt ned på siden.

    Netto format

    er det ferdige formatet på trykksaken.

    Offsettrykk

    er en indirekte trykkmetode, særlig for trykksaker i store opplag. Metoden er en videreutvikling av litografisk trykk (såkalt direkte trykk) og baserer seg på motsetningsforholdet mellom fett og vann. Der trykkplaten er fettvennlig vil platen være mottakelig for trykkfarge. Og motsatt – trykkfargen fester ikke på platen der denne er vannvennlig.

    Offsetplater

    Trykkplaten er i de fleste tilfeller laget av aluminium, og blir kjemisk behandlet på overflaten. Originalen overføres fotografisk eller elektronisk til trykkplaten som så blir spent rundt en sylinder i trykkpressen, holdt fuktig og påført farge. Fargen smitter av eller avsettes (sets off) på en gummisylinder som overfører trykkfargen til papiret. Dermed kommer ikke trykkplaten i direkte kontakt med papiret.

    Offsettrykk er såkalt plantrykk i motsetning til høy- og dyptrykk der trykkformene har fordypninger eller forhøyninger for fargen.Oppstartskostnadene ved offset er derfor høyere enn ved digitaltrykk, men er en foretrukket og effektiv metode ved store opplag.

    Opplag

    Er antallet trykksaken skal mangfoldiggjøres i.

    Oppslag

    er to motstående sider i en trykksak.

    Oppløsning

    er et uttrykk for evnen til å gjengi fine detaljer. Filer som skal brukes til trykk må være høyoppløselig, mens bilder man poster digitalt bør være lavoppløselig.

    Paginering

    er sidenummereringen i trykksaken.

    Papir helbind

    er et trykt omslag som limes til bokpapp som omslag til bok.

    Papirformat

    er formatet/størrelsen på trykkarket.

    Perforering

    er et hjelpemiddel som gjør det mulig å rive av deler av et arket på en enkel måte. Består av små huller eller kutt som punktvis frigir den aktuelle del av arket.Pixeler en av de mange små punkter som tilsammen utgjør en representasjon av et bilde på en datamaskin. Vanligvis er punktene så små og så mange at når de skrives ut på papir eller vises på en dataskjerm ser de ut som et jevnt bilde.Fargen og intensiteten på hvert punkt kan variere. Jo høyere antall per tomme, jo bedre oppløsning.

    Plott

    er printing i storformat, og brukes til f. eks. plakater i små opplag.

    PMS

    er et referansesystem lansert av Pantone Matching System™ i 1963. Systemet bruker tallkoder for å identifisere farger som inneholder en unik blanding av primærfarger. Pantone-farger kan enten trykkes som spesialfarger eller konverteres til CMYK med egendefinerte fargeprofiler for å gjengi fargen så presist som mulig.

    PNG

    (Portable Network Graphics) er et bildeformat uten kvalitetstap. PNG-formatet har likheter med GIF-formatet, men i motsetning til GIF er ikke PNG-formatet begrenset til 256 farger for hvert bilde. Hver piksel i et PNG-bilde kan i tillegg inneholde grader av gjennomsiktighet, altså en blanding av farge og gjennomsiktighet. Pikslene i et GIF-bilde kan bare enten være farget eller gjennomsiktig, altså ikke en blanding.

    PPI

    (Pixels Per Inch) er pikskler per tomme, altså mål for oppløsning på digitale bilder og dataskjermer.

    Preflight

    er kontroll av PostScript-fil, før den skal «rippes» og skrives ut på film eller plate. Det brukes programvare som kan vise PostScriptfilen på skjerm, slik at man kan se at markeringer, fonter og bilder er riktige.

    Preging

    er en metoden som benyttes på en del produkter ved at motivet blir preget inn i overflaten og gir et inntrykk av dybde. For å få til dette må man bruke klisjé/trykkplater.

    Dette brukes bl.a. på lærprodukter og fleece.

    Pregetrykk

    er en høytrykkmetode – som preger trykkbilde i arket, gir en lys-/skyggevirkning.

    Prepress

    betyr førtrykk

    Prøvetrykk

    er et forsøk på å simulere (etterlikne) det ferdige trykkresultatet som fremstilles i en trykkpresse. Det kan enten gjøres direkte fra digitale data, på en skriver, eller på grunnlag av reprofilmer som kopieres til et bæremateriale.

    PSD

    er Photoshops eget filformat. Kan brukes til trykk dersom oppløsningen er høy nok.

    Punkter

    er enhetsmål for typografi. 1 m. = 2660 punkter.

    Punktgrafikk

    Se Bitmap.

    Raster

    er linjemønster som deler opp et reprodusert bilde i punkter.

    Registermerker

    er også kalt passmerker. Det påføres for å kontrollere pasningen eller registeret mellom de forskjellige fargene som påføres trykkarket.

    Reproduksjon

    er gjengivelse av en original, i en eller flere farger, naturtro eller bearbeidet. Ofte kalt repro.

    Retusjer utbedring eller korrigering av original, kopi, negativ eller plate. Utføres som tegnetusj eller fargetusj.

    RGB (Rød, Grønn, Blå)

    er et fargesystem for elektronisk publisering. Bilder i RGB må konverteres til CMYK før de kan trykkes med 4-fargetrykk.

    RGB står for Rød, Grønn og Blå, og blander man disse sammen så blir det hvitt. Tenk deg at skjermen i utgangspunktet er svart, og at det trengs lys og farge for å lage bilder i det svarte. RGB-formatet består av bitte, bitte små fargefirkanter, som sammen utgjør lys og farge på skjermen.

    CMYK er fargeformatet for trykk, og står for Cyan (lys blå), Magenta (rosa), Yellow (gul) og Key (svart). Disse fargene fungerer omvendt av RGB; her må man tenke seg at arket er hvitt, og at man tilsetter farger eller svart for å lage bilder. Vanlig trykk har fire trykkvalser – en for hver av CMYK-fargene, og fargene trykkes over hverandre for å lage nye farger.

    RGB vil altså ikke fungere på et hvitt papir, fordi det tilsetter hvitt. CMYK derimot fungerer ikke på svart skjerm, da det tilsetter svart.

    Rilling

    er en måte å brekke fiberene i papirmassen slik at falsing kan gjennomføres uten kvalitetstap. Dette benyttes der papirtykkelsen og/eller fiberretning gjør at papiret eller fargepigmentene sprekker under falsing.

    Riss

    er en mal for utstansing (utskjæring) av en trykksak.

    Rotasjonstrykk

    er trykking på papir fra rull, i motsetning til arktrykk.

    Råformater papirformat slik det leveres fra fabrikk.

    Ryggstifting

    er metalltrådstifting gjennom ryggen (midten) på et hefte med 2-4 stifter.

    Silketrykk

    er en trykkemetode der trykkfargen blir overført til underlaget gjennom en stram, finmasket duk, der motivet er avtegnet som en sjablong med åpne og tette partier. Denne duken kalles en trykkramme eller klisjé. Trykkingen foregår i flere omganger ettersom hver enkelt trykkfarge i et motiv krever en egen klisjé.

    Silketrykk er et plantrykk som kun kan brukes på flate gjenstander og enkle tekstiler som gensere og t-skjorter. Silketrykk egner seg til det meste av glass, keramikk metall og tekstil i tillegg til papir.

    Spiralisering /spiralinnbinding

    er hefting ved hjelp av stål- eller plastspiraler som tres gjennom perforerte hull i perm og materie.

    Spotfarge

    er en ekstra farge som trykkes på visse deler av arket.

    Stansing

    benyttes når trykksaken ikke skal renskjæres i en kvadratisk eller rektangulær form.

    Stanseriss

    er en mal for utstansing (utskjæring) av en trykksak.

    Stivbind

    er en bok med stive permer.

    Tampotrykk

    benyttes på harde produkter og foregår ved hjelp av en silikonpute som henter farger fra en klisjé der motivet er brent inn. Dette gir et pent, nøyaktig og holdbart resultat. Metoden er spesielt egnet runde produkter som f.eks termoser og krus, der andre trykkemetoder vil gi dårligere resultat.

    TIFF

    (Tagged Image FiIe Format) er et standardformat for skanneravlesning av bilder, som blir akseptert av de fleste sideombrekningsprogrammer.

    Transfertrykk

    er når motivet blir overført ved silketrykk eller digitaltrykk til et silikonbasert papir, som senere blir overført til et produkt i en transferpresse ved hjelp av høy varme og trykk. Metoden er ofte brukt på tekstiler, spesielt der motivet inneholder mange farger. Resultatet gir en glatt gummiaktig overflate, og er svært slitesterkt.

    Transfertrykk er godt egnet til trykk med mye detaljer og farger, og man kan lage spennende design. Pris avhenger av størrelse, antall farger og antall trykk.

    Transfertrykk sikrer høy kvalitet på trykket, samtidig som tekstilet bevares. Transfertrykket fra Reklame-Huset tåler vask etter vask, og også stryking uten at trykket smelter/forsvinner.

    Typografi

    er arbeidet med skrifttyper, eller ofte brukt om skrift og utforming av det estetiske ved trykksaker.

    Ubestrøket papir

    er papir som fremstår som mer ubehandlet. Det har som regel en ru overflate og virker grovere.

    Utfallende trykk (bleed)

    er 3 mm ekstra utover netto format på elementer som skal gå helt ut i kanten av trykksaken. Dette gjøres fordi trykksakene beskjæres etter trykking, og at det da kan forekomme små avvik langs kanten.

    Utskytning

    er plasseringen av sider på trykkarket, slik at de kommer i rett rekkefølge.

    Utstansing

    er maskinell gjennomkutting (skjæring) med tilbøyde knivstykker i digeltrykkpresse, oftest for spesialformete papirsaker/kartong, særlig eskesjaktler.

    Varebind (smussomslag)

    er et løst omslag som ligger utenpå boken. Boken har da gjerne helbind av skinn eller skinnimitasjon.

    Vektorgrafikk

    kreves på alle trykkfiler, for å oppnå et optimalt resultat.Vektorgrafikk er bilder/tegninger bygget opp av matematisk beskrevne geometriske former som linjer, kurver og polygoner(mangekanter). Fordelen med vektorgrafikk ved trykking er at motivet kan skaleres(forstørres/forminskes) uten noen forringelse av kvaliteten. Arbeidet med å gjøre om et motiv til vektorgrafikk kalles gjerne vektorisering.

    For å vektorisere en fil kreves det spesielt tilpasset programvare, for eksempel Adobe Illustrator, men det kreves kunnskap for å vektorisere en bildefil. Å dra en bildefil inn i Illustrator og lagre den som .ai vil ikke være nok for å vektorisere bildet.

    Versaler

    er store bokstaver.