To medarbeidere holder opp bilder trykket på lerret
Dekor, Grafisk design, Reklameartikler, Trykksaker

Forskjellen på lavoppløselige og høyoppløselige bilder

Her på Reklame-huset trykker vi bilder både på lerret, papir, plast/hybrid, skilt og tekstiler. Når kunder bestiller dette hos oss, kan de få tilbakemelding fra oss om at bildefilen de har sendt oss har for dårlig oppløsning for trykking. 

Merk at denne artikkelen gjelder bilder. For logo-filer derimot må filen være i vektorgrafikk, det kan du lese mer om her

Hva er oppløsning?

Enkelt forklart beskriver dette graden av detaljer bildet ditt inneholder. Bilder er det som kalles punktgrafikk, det består altså av et punktmønster eller rutenett av små biter (piksler). Hver piksel har en fargeverdi. Kvaliteten på punktgrafikk er bestemt av det totale antallet piksler, og mengden av informasjon i hver piksel. Dette forkortes til DPI (dots per inch – punkt per tomme) eller PPI (pixels per inch).

Digitale bilder

Bilder på skjerm / internett bør være såkallt lavoppløselige (72 dpi), og har gjerne formatet .jpg, .jpeg, .png eller .gif. Lavoppløste bilder laster raskere enn høyoppløselige, så dette gir altså raskere nettsider.

Bilder til trykk

Et bilde som skal trykkes, derimot, bør være høyoppløselige (150-300 dpi). Jo høyere dpi, jo bedre kvalitet. Dette kan være komplisert å forstå, og er selvfølgelig noe vi kan være behjelpelig med ved å sjekke bildefilen din for deg. Vi vil likevel gi en enkel beskrivelse her for å forklare hvorfor vi må mase så mye om oppløsning på bildene dine. 

Hvis du ganger lengden på sidene av det du ønsker trykket i tommer og ganger dette med ønsket dpi, så får du minimum antall piksler du trenger. Eks: La oss si at du ønsker å skrive ut en A4-side, som er 29,7 cm bredt og 21 cm høyt. Omregnet til tommer blir dette 11 tommer bredt og 8 tommer høyt. Bildet skal trykkes med 300 dpi, som gir det beste trykket. Du må da gange 8 tommer med 300 dpi og 11 tommer med 300 dpi. Bildet ditt bør altså være minst 3300 piksler bredt og 2400 piksler høyt. 

Men kjære vene, hvor stort må bilde da være for å kunne trykkes på store plakater, bannere osv tenker du kanskje? Slapp helt av. Veldig store formater trenger ikke veldig høy kvalitet. Dette fordi at jo lenger unna et bilde vi står, jo lavere DPI trenger du. Øynene våre kan ikke skille så mange detaljer på avstand. Men om du derimot skal trykke et bilde for å henge det på veggen hjemme i stua eller på kontoret, vil man stå mye nærmere bildet. Og da må også detaljene være flere – altså ha god nok oppløsning for formatet.

Er det ikke bare å forstørre bildet da? 

Dessverre. Det verken vi eller andre kan trylle frem, er å gi et bilde høyere oppløsning. Ved å forstørre et bilde tilsetter man kunstige piksler for å få det til, og bildet blir dermed uklart, hakkete og kornete. Det kan sammenlignes med å vaske en ullgenser på høy temperatur, slik at den krymper – for deretter å tøye den ut i full størrelse igjen etterpå. Resultatet blir ikke særlig pent. 

Dersom du har kun en lavoppløselig fil som du ønsker å trykke hos oss, vil vi gi beskjed om at bildet enten har for lav oppløsning for trykking eller at det må trykkes i et mindre format enn du kanskje opprinnelig ønsket.

En god huskeregel er at om du redigerer et bilde (enten på en redigerings-app på mobilen eller på data), så bør du lagre den redigerte versjonen som en egen fil. Velg «lagre som», aldri «lagre» i/over originalfilen. Bilder du tar med mobilen i dag har god oppløsning, og kan fint trykkes i greie format. Men om du redigerer og nedskalerer kvaliteten, vil du i verste fall ikke kunne benytte den på trykte flater. 

Vektorisert format / grafikk

Ved trykking av logo og design, om det er til skilt, trykksaker, tekstiler eller reklameartikler, vil vi be om å få tilsendt logoen din i vektorgrafikk. Dette kan du lese mer om her (link kommer senere). 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.